Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC5255182   L'hort escolar, un primer pas cap al Desenvolupament Sostenible
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   2/5/2024 - 30/5/2024 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Somdocents
  
  
  
Tipus activitat   26SD L'hort escolar, un primer pas cap al Desenvolupament Sostenible
  
Inscripció   01/09/2023 - 02/05/2024
  
Cost matrícula (Euros)   75
  
Descripció i   Metodologia:   Els horts a les escoles són espais d’aprenentatge sostenible que permeten als infants desenvolupar actituds de responsabilitat i adquirir hàbits d’alimentació més saludable.

És per això que aquesta formació té com a objectiu principal dotar als i les docents amb les estratègies, els recursos i el coneixement necessaris per fomentar l’aprenentatge significatiu i segur dins de l’hort de l’escola.

Aquesta formació ens ajuda a crear un hort adequat als recursos i les condicions que disposem. També identificarem què i quan plantar per tal de fomentar l’aprenentatge i la curiositat de l’alumnat, així com mantenir l’hort de manera segura per als infants.

Finalment, a l’últim mòdul de la formació es treballa la relació curricular amb l’hort escolar i s’ofereix un ampli ventall de recursos i activitats per realitzar a l’hort segons l’etapa educativa i les seves característiques.

Es tracta d'una activitat en format virtual que no requereix d'una sincronia en un horari determinat. Es treballarà en un entorn Moodle amb recursos textuals, virtuals i eines d'interacció amb els formadors de l'activitat formativa.
La difusió de l'activitat es realitza pel portal XTEC i la web de l'entitat formadora.
  
Objectius   ● Prendre consciència de la importància de l’hort escolar com a via per fomentar hàbits saludables i actituds sostenibles.
● Aportar coneixements i recursos als i les docents per planificar un hort escolar, adequat a les possibilitats i les necessitats de cada centre, durant un curs escolar.
● Facilitar tècniques i eines que permeten mantenir de manera correcta i segura un hort escolar.
● Proporcionar exemples d’activitats i recursos que facilitin adquisició d’aprenentatges a l’hort de l’escola.
  
Continguts   Mòdul 1. Coneixem el nostre hort. Com plantem?
En aquest mòdul es treballen els aspectes més essencials dels horts, els beneficis de l’aprenentatge a l’aire lliure i els reptes que ens podem trobar com a docents a l’hora de planificar la ubicació i el tipus d’hort que volem crear a la nostra escola.
1. Introducció
2. Aprenentatge a l’aire lliure
a. Història de l’ensenyament de l’horticultura i la botànica
b. Problemàtica actual
c. Beneficis de l’aprenentatge a l’aire lliure
d. Experiències educatives a l’aire lliure
3. L’hort escolar
a. Què cal tenir en compte?
b. Què necessitem?
c. Tipus d’hort
i. Segons com plantes
ii.Segons què plantes
d. Limitacions i solucions dels nostres horts
i. Limitacions
ii. Solucions
Mòdul 2. El manteniment d’un hort escolar
Al segon mòdul es treballen els diferents tipus de manteniment dels horts escolars que es poden dur a terme de manera segura per als infants, així com els reptes als quals ens podem enfrontar com a docents durant els períodes de vacances.
1. Introducció
2. El sòl
a. Tipus de sòl
b. La importància del sòl sa
c. Com preparar el sòl de l’hort
3. Manteniment
a. Eines
b. Reg
c.Arrelants i adobs
d. Poda
e. L’hort escolar durant les vacances
4. Éssers vius
i. Control de plagues
ii. Animals beneficiosos
Mòdul 3. Les arrels a la terra. Què plantem?
Aquest mòdul està centrat en com, què i quan plantar per tal de garantir l’èxit en l’aprenentatge i el dels nostres vegetals.
1. Introducció
2. Què plantar?
i. Fitxes de cultiu
ii. Associacions
3. Planificar un hort escolar
a. Seleccionar les nostres hortalisses
b. Ubicar les hortalisses
i. Dissenyar manualment un hort
ii. Dissenyar digitalment un hort
Mòdul 4. Propostes educatives per a l’hort escolar
Aquest darrer mòdul està enfocat a relacionar els coneixements adquirits en els tres anteriors per tal de fomentar la creació d’activitats educatives a l’hort escolar de forma segura i sostenible.
1. Introducció
2. Relacions a l’hort
a. Relacions entre iguals
b. Relacions amb la comunitat educativa
3. Hort a infantil
a. L’alumnat a infantil
b. Activitats a l’hort a infantil
4. Hort a primària
a. L’alumnat a primària
b. Activitats a l’hort a primària
5. Hort a secundària
a. L’alumnat a secundària
b. Activitats a l’hort a secundària
6.Recursos de suport
a. iNaturalist
b. Llibres
c. YouTube
d. Jocs de taula
e. Blogs

  
Formador/a   Luís de Frías Vázquez
  
Avaluació   Es realitza una avaluació continuada mitjançant les diverses activitats que el o la participant del curs farà a cada mòdul i per superar el curs serà necessari la valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l'aprofitament de l'activitat formativa.
En finalitzar el curs, el o la participant del curs realitzarà un qüestionari de satisfacció per valorar l'activitat formativa. Amb aquests qüestionaris es revisarà i modificarà, en cas necessari, el contingut i desenvolupament de futures activitats.
MÒDUL 1
Activitat 1. Reflexió inicial (FÒRUM)
ACTIVITAT DE REFLEXIÓ. L’objectiu és identificar els interessos i les expectatives que els i les participants tenen en aquest curs.
Activitat 2. Compartim experiències (FÒRUM)
ACTIVITAT PER CREAR I COMPARTIR DE FORMA CONJUNTA. Es vol cohesionar al grup fent que els i les participants comparteixin les seves experiències viscudes als horts escolars. Així també aprendran de la resta de companys i companyes alhora que es comencen a conèixer millor.
Activitat 3. Millorem els nostres horts (FÒRUM)
ACTIVITAT DE RAONAMENT I APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. La finalitat és descobrir les limitacions del nostre hort i proposar solucions de millora. Per fer-ho, explicaran com són els horts dels centres en els quals treballen o han treballat i hauran d’analitzar-los per detectar quines possibles limitacions hi ha i com poden solucionar-les segons el temari.
MÒDUL 2
Activitat 1. Reflexió sobre la seguretat a l’hort i com gestionar-la (FÒRUM)
ACTIVITAT DE REFLEXIÓ. Aquesta activitat ajudarà a prendre consciència de la importància de la seguretat a l’hort escolar mitjançant la reflexió grupal. Així com la detecció de possibles punts d’inseguretat que hi puguin haver als horts de les seves escoles per poder gestionar-los de manera adient.
Activitat 2. Rol docent (FÒRUM)
ACTIVITAT DE RAONAMENT I ARGUMENTACIÓ. Basant-se en el contingut del mòdul 3 i la seva experiència personal, hauran d’explicar com ha de ser el rol de la persona docent durant les sessions d’horticultura i per què creuen que és important que sigui així.
Activitat 3. Planificació setmanal i mensual per cursos de les tasques (FÒRUM)
ACTIVITAT D’APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. L’objectiu és elaborar un calendari amb les tasques de manteniment repartides per cursos que ha de garantir el bon manteniment de l’hort escolar i la seguretat de tots els infants en la realització de les tasques.
MÒDUL 3
Activitat 1. Què plantar? (FÒRUM)
ACTIVITAT INDIVIDUAL DE CONSOLIDACIÓ DE CONTINGUTS. Hauran de seleccionar cinc hortalisses que plantar a l’hort escolar on treballen. Hauran de justificar la seva elecció fent referència a les característiques dels horts dels seus centres educatius i als beneficis que pot aportar cultivar els vegetals seleccionats.
Activitat 2. Com i quan plantar? (TASCA)
ACTIVITAT D’APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. L’objectiu és que els i les participants puguin planificar mitjançant un croquis quines hortalisses tindran al seu hort i com les tindran disposades en diferents moments de l’any segons els continguts del mòdul.
Activitat 3. Compartir la planificació (FÒRUM)
ACTIVITAT PER COMPARTIR.L’objectiu és que comparteixin les seves planificacions i enriquir-se de les propostes realitzades.

MÒDUL 4
Activitat 1. Dissenyar una sessió transversal de l’hort (TASCA)
ACTIVITAT D’APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. Hauran de programar una sessió a l’hort de l’escola dins d’una UD contextualitzada on es treballin i/o reforcin continguts curriculars.
Activitat 2. Compartir la sessió didàctica (FÒRUM)
ACTIVITAT PER COMPARTIR CONEIXEMENTS. L’objectiu és que els i les participants comparteixin les seves sessions i enriquir-se de les propostes realitzades.
Activitat 3. Reflexió final (FÒRUM)
ACTIVITAT DE REFLEXIÓ. La finalitat és identificar si els interessos i les expectatives que els i les participants han expressat a la reflexió inicial han estat completes.
  
Requisits de  certificació   Per rebre el certificat amb la qualificació Apte és necessari realitzar totes les tasques del curs satisfactòriament i la realització del qüestionari de satisfacció.
  
E-mail   somdocents@somdocents.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 24/01/2024 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).